Od wielu lat zmienia się polityka dotycząca cukru. Kiedyś uważany był za ważny element diety każdego, zdrowego człowieka. Popularne było hasło i plakaty ‘cukier krzepi’, mówiono także, że aby zachować zdrowie i sprawność fizyczną, należy jeść cukier. Dziś już wiemy, że nie jest to do końca prawdą. Czy możemy zatem znaleźć jego wartościowy zamiennik?

 

słodzik

Cukier krzepi, ale i szkodzi

Nie można nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że cukier krzepi, jest on niezwykle kalorycznym produktem. 100 gramów cukru dostarcza aż 380 kcal, a jedna łyżeczka dostarcza do organizmu około 20 kcal! Jest to bardzo dużo, szczególnie dla osób liczących spożywane kalorie i dbających o swoją linię.

Wysoka kaloryczność to niejedyna wada cukru. Dużym problemem jest także jego wysoki indeks glikemiczny. Co to takiego? Jest to wskaźnik informujący nas o tym, jak szybko po spożyciu wzrasta poziom glukozy we krwi. W przypadku cukru jest to aż  70, zatem powinny go unikać osoby z cukrzycą, insulinoopornością i innymi zaburzeniami metabolicznymi.

Ze względu na tak wiele wad cukru, wiele osób decyduje się na wyeliminowanie go ze swojej diety. Ciężko jednak poradzić sobie na diecie bez żadnych słodyczy, dlatego często sięgamy po zamienniki cukru – słodziki.

 

Słodziki

Słodziki to substytuty cukru, które ze względu na swój słodki smak mają go zastąpić. Zalicza się do nich naturalne cukrole, a także naturalne i pozyskiwane chemicznie środki słodzące. Wśród słodzików wyróżniamy takie jak:

  • Aspartam – prawdopodobnie najpopularniejszy słodzik,
  • Ksylitol – cukier brzozowy,
  • Erytrytol- pozyskiwany z kukurydzy,
  • Stewia – pozyskiwana z rośliny o tej samej nazwie,
  • Mannitol – częsty dodatek do gum do żucia,Tagatoza – ciekawy, niezbyt popularny w Polsce słodzik .

cukier

Ksylitol

Ksylitol, nazywany cukrem brzozowym należy do grupy cukroli, czyli alkoholi cukrowych. Jest on ok. dwukrotnie mniej kaloryczny od cukru stołowego, w 100 gramach dostarcza około 240 kilokalorii. Na uwagę zasługuje również jego niski indeks glikemiczny – IG 8. Ksylitol jest ponadto niewiele mniej słodki od cukru.

Co ciekawe, ksylitol wytwarza się naturalnie w organizmie człowieka podczas procesów trawienia różnych produktów spożywczych. Warto pamiętać jednak, aby nie spożywać go w zbyt dużych ilościach.

Uważać na niego powinni również właściciele psów, ponieważ jest to substancja szkodliwa dla zwierząt. Wybierając ksylitol, warto także zwrócić uwagę na kraj pochodzenia. Na rynku dostępne są produkty sprowadzane z Chin oraz z Finlandii. Mimo, że może być trochę droższy, lepiej wybrać ksylitol fiński.

 

Erytrytol

Erytrytol, erytryt, to kolejny z cukroli. Jest to naturalnie występujący związek, można znaleźć go w kwiatach i owocach np. gruszkach, winogronach i melonach. Wygląda zupełnie jak cukier, jednak jest od niego mniej słodki.

Nadrabia to jednak wieloma zaletami. Jego kaloryczność waha się w granicach 0.1-0.2 kcal/1g, a przyjmuje się nawet, że erytrytol dostarcza 0 kilokalorii. Wart uwagi jest również jego indeks glikemiczny, który jest zbliżony do 0.

erytrytolErytrytol i ksylitol

Oba słodziki posiadają bardzo wiele zalet, wśród których wymieniliśmy już niską kaloryczność i niski indeks glikemiczny. Niewątpliwą zaletą jest fakt, że oba słodziki pomagają w zachowaniu mineralizacji zębów i nie przyczyniają się do rozwoju próchnicy.

Z zalet słodzików ucieszą się zatem nie tylko osoby dbające o linię czy diabetycy, ale również rodzice, których dzieci uwielbiają słodycze. Z pewnością wymiana cukru na słodzik przyniesie nam wiele korzyści.


Zdjęcia:

https://pxhere.com/en/photo/1331928

https://pixabay.com/pl/cukier-s%C5%82odycze-czarne-t%C5%82o-kalorie-2263618/

2