7 OBSZARÓW SZCZĘŚCIA

  

Sylwoterapia – zbawienna rola drzew

O tym, że drzewa wpływają dobroczynnie na nasz organizm, wiedzieli już starożytni. Z ich uzdrawiającej mocy korzystała też medycyna ludowa. Czym jest sylwoterapia (z łac. silva)? To nic innego jak przebywanie wśród drzew. Bazująca na japońskiej technice shinrin-yoku terapia zachęca ludzi do jak najczęstszego przebywania w lasach w celu poprawy samopoczucia i zdrowia. Drzewa to cudowna odmiana, zwłaszcza dla mieszkańców zatłoczonych i zanieczyszczonych miast.

  • Czym jest sylwoterapia?
  • Czy leczenie drzewami jest możliwe?
  • Jak sylwoterapia może nam pomóc?
  • Sylwoterapia - cele
  • Techniki sylwoterapii

 

Sylwoterapia – co to takiego?

Sylwoterapia to jedna z technik medycyny alternatywnej, która bazuje na przebywaniu w otoczeniu i dotykaniu drzew oraz krzewów. W myśl jej zasad, osoby korzystające z sylwoterapii mogą znacząco poprawić swoje samopoczucie, odporność czy też ogólną sprawność organizmu. Jest to technika bardzo nieinwazyjna, niemal pozbawiona przeciwwskazań – jedynym z nich jest alergia, która znacząco utrudni przebywanie w otoczeniu drzew i krzewów.

Osobom, które zastanawiają się, jak sylwoterapia może nam pomóc, warto pokazać przede wszystkim badania naukowe. Wskazują one m.in. na skuteczność sylwoterapii u dzieci z zespołem Downa, a także u osób cierpiących na fonofobię. Istnieją również dane, które pokazują, że sylwoterapia i leczenie drzewami może przeciwdziałać chorobom cywilizacyjnym[1].

 

Leczenie drzewami – czy to możliwe?

Olejki drzew i krzewów wydzielają fitoncydy, które mają działanie przeciwzapalne oraz jonizują powietrze, a co za tym idzie wspomagają nasz układ oddechowy i poprawiają ogólne samopoczucie. Już półgodzinny spacer w lesie sprawi, że wzmocnimy nasze siły obronne na wiele dni.

Zdaniem fachowców przebywanie wśród drzew i tzw. leczenie drzewami zwiększa poczucie własnej wartości, empatię, szacunek dla siebie i innych, zmniejsza niepokój, pomaga w radzeniu sobie ze stresem czy gniewem, poprawia kreatywność oraz zwiększa koncentrację. To tutaj najlepiej też złapać dystans do codziennych problemów i trosk.

Dla przykładu, Pacjenci w szpitalach zdrowieją szybciej, jeśli okna ich sal wychodzą na tereny leśne, dlatego też nie bez powodu właśnie szpitale położone są zazwyczaj w okolicach parków czy większych skupisk leśnych. Jeśli zatem zastanawiamy się, co natura daje człowiekowi, sylwoterapia jest kopalnią wiedzy na ten temat.

 

Drzewa, które leczą? Jakie są cele sylwoterapii?

Istotny jest sam pobyt w lesie, który oferuje zróżnicowane działanie wielu gatunków na nasz organizm. Medycyna ludowa dzieliła drzewa na dobre i złe. Do tych pierwszych zaliczano buk, lipę, brzozę, modrzew, kasztanowiec czy dąb. Z kolei np. topolę czy olchę uznawano za drzewa, które pozbawiają nas energii. Wydawałoby się więc, że dotykanie drzew tego rodzaju nie wyjdzie nam zatem na dobre.

Okazuje się, że te pierwsze faktycznie pozytywnie potrafią nas naładować swoją energią, natomiast te drugie, w myśl teorii związanych z sylwoterapią skutecznie wyciszają, co może działać pozytywnie w przypadku problemów o podłożu psychicznym, stanach lękowych czy agresji.

A zatem, w wielkim uproszczeniu: lasy iglaste działają tonizująco i wyciszająco, lasy liściaste energetyzująco. Oba te aspekty są jednocześnie jednymi z głównych celów sylwoterapii.

 

Co natura daje człowiekowi?

Podobno najbardziej pozytywny wpływ na naszą psychikę spośród wszystkich drzew ma buk. Przebywanie w jego pobliżu poprawi nam nastrój i ukoi skołatane nerwy. Buk wspomaga też koncentrację i pozwala odzyskać pewność siebie.

Brzoza jest dobra na wszystko. Pomoże zwłaszcza osobom żyjącym w stresie. Przebywając w jej pobliżu wyciszymy się i uwolnimy od negatywnych emocji. Także jesion czy lipa skutecznie nas uspokoi. Z kolei modrzew doda nam energii i wzmocni.

Sosna skutecznie przeciwdziała depresji, przywraca równowagę, likwiduje zmęczenie i poczucie zniechęcenia, a świerk nastroi nas bardziej optymistycznie. Czary? Tak, to magia drzew i sylwoterapii.

 

Techniki sylwoterapii

Najpierw wybierzmy gatunek drzewa, do którego będziemy się regularnie przytulać. Ważne, aby drzewo było zdrowe, bez narośli, uszkodzeń, liści pokrytych plamami czy innych objawów choroby. Po prostu obejmijmy je rękoma i przytulmy się – to podstawowa technika sylwoterapii.

Najlepiej przytulać się regularnie, choćby 10–15 minut w tygodniu. Drzewa emitują najwięcej pozytywnej energii wiosną, gdy budzą się do życia oraz w porze kwitnienia, obdarzają nią także w czasie pełni lata, gdy dojrzewają ich owoce.

W ramach stosowania różnych technik sylwoterapii możemy również wybrać się do lasu, usiąść w wygodnej pozycji pod drzewem w ciszy z zamkniętymi oczami i posłuchać szumu liści. Spacer po lesie oraz delektowanie się ich zapachem i piękną zielenią to też dobry sposób na poprawę samopoczucia.

 

Jak jeszcze możemy wzmocnić odporność i organizm?

Sylwoterapia jest znakomitym sposobem na wzmocnienie ogólnej odporności organizmu. Wskazaliśmy również na pozytywny wpływ różnych technik sylwoterapii na nasze samopoczucie. To jednak niejedyne sposoby na poprawę tych aspektów ludzkiego zdrowia. Warto skorzystać także z naturalnych suplementów diety, które mogą spotęgować działanie leczenia drzewami i zwiększyć pozytywny wpływ sylwoterapii na nasze zdrowie.

Przykładem jest m.in. ProOdporność, czyli połączenie witaminy C oraz rutyny. Ponieważ ludzki organizm nie jest w stanie sam wytworzyć tych mikroelementów, dostarczanie ich „z zewnątrz” jest istotnym warunkiem poprawy naszej odporności. Warto w tym miejscu również zaznaczyć, że wydolność układu immunologicznego w dużej mierze od nas samych – zbyt sterylne warunki życia czy też brak aktywności fizycznej mogą znacząco utrudniać wzmacnianie odporności. Właśnie dlatego tak istotna jest nie tylko zażywanie takich naturalnych suplementów, jak choćby ProOdporność, ale także samodzielna praca nad poprawą sprawności układu immunologicznego – np. właśnie poprzez sylwoterapię.

 

Zadbajmy o drzewa

W Finlandii, która zmaga się z wysokimi wskaźnikami depresji, alkoholizmu oraz samobójstw, przebywanie w lesie zapisywane jest na receptę przez lekarzy. W Korei Południowej coraz częściej zachęca się do przebywania w lasach osoby narażone na wysoki stres. Norwegia jako pierwszy kraj na świecie zakazała wylesiania oraz wszelkiej produkcji, która mogłaby się do tego przyczyniać. Produkty na całym świecie, także z obszaru diety i żywienia, przyjmują natomiast formę „bio”, uwzględniając aspekty ekologii i zrównoważonego rozwoju.

Jak w tym kontekście mają się wycinki lasów w naszym kraju czy chociażby sterty śmieci na ich obrzeżach? Pamiętajmy, aby w trakcie spaceru nie zaśmiecać lasu, nie rozkopywać gruntu, nie uszkadzać roślin ani nie niszczyć legowisk, nor czy mrowisk. Korzystając z sylwoterapii, warto tez wiedzieć, że zakazem wstępu objęte są uprawy leśne mające do 4 m wysokości, lasy doświadczalne czy ostoje zwierząt.

sylwoterapia

 

Sylwoterapia = leczenie drzewami

Nie pozostaje nam zatem nic innego, jak polecić Wam wypróbowanie sylwoterapii, bądź też, jeśli macie już doświadczenia związane z leczeniem drzewami, umocnienie swoich nawyków. Drzewa, krzewy i cała szeroko pojęta natura faktycznie mogą znacząco wspomagać nasz organizm – i to w bardzo przyjemny i nieinwazyjny sposób. Któż bowiem byłby w stanie sobie odmówić spokojnego spaceru po lesie, z dala od miejskiego zgiełku i problemów dnia codziennego?

W Polsce jest to o tyle możliwe, że wciąż mamy duży dostęp do powierzchni leśnych – stanowią one aż 1/3 obszaru całego kraju. To niezwykły komfort i możliwość zachowania dużego wyboru przestrzeni, po której będziemy się poruszać. Tym samym nie grozi nam rutyna, a dotykanie różnych drzew może znacząco urozmaicić cały proces. I choć z pozoru koncepcja sylwoterapii nie brzmi naukowo i medycznie, warto wypróbować ją na własnym organizmie. Otrzymamy wówczas jasną odpowiedź na pytanie, co natura daje człowiekowi – spokój, odprężenie i dobre samopoczucie. I o to właśnie chodzi!

 

[1] Byeongsang Oh i inni, Health and well-being benefits of spending time in forests: systematic review, „Environmental Health and Preventive Medicine”, 22 (1), 2017

(1 Vote)

Dr Gaja

Dr Gaja napęd na zdrowie