7 OBSZARÓW SZCZĘŚCIA

 

Prokrastynacja - czym jest i jak z nią walczyć?

Czym tak naprawdę jest prokrastynacja? To nic innego, jak odwlekanie w czasie czynności, które uznajemy za nieprzyjemne. Czasem to banały, jak sprzątanie czy zakupy, a czasem poważniejsze sprawy, jak unikanie podejmowania decyzji, niechęć do skonfrontowania się z trudną sytuacją czy lęk przed porażką.

Spis treści:

 Wiemy jak stresujące jest robienie czegoś na ostatnią chwilę. Dlaczego więc ciągle odkładamy coś na później? Lenistwo, niechęć, brak motywacji czy mobilizacji, a może sposób myślenia, który skutecznie blokuje nas przed działaniem. Często czekamy na magiczne pojawienie się inspiracji lub motywacji, albo liczymy na to, że problem rozwiąże się sam.

 

Czym jest prokrastynacja?

Przyczyną prokrastynacji może być negatywne myślenie i skupianie się na problemach. Z góry zakładamy, że zadanie, którego się podejmiemy, będzie skomplikowane lub mało przyjemne. Zatem odkładamy je na później, jak tylko możemy. Unikanie czegoś może także oznaczać, że boimy się porażki. Niepotrzebnie stracimy dużo czasu i energii, a i tak się nie uda. Boimy się konfrontacji z rzeczywistością oraz jej skutków. Prokrastynacja to często domena perfekcjonistów.

Powodem prokrastynacji mogą być także problemy z koncentracją. Dopiero zbliżający się ostateczny termin powoduje, że lepiej się mobilizujemy. Właśnie dlatego związek miedzy prokrastynacją a koncentracją jest źródłem wielu kłopotów w życiu prywatnym i zawodowym.

 

Jak walczyć z prokrastynacją?

Zwlekanie może prowadzić do zwiększenia stresu, problemów ze snem i gorszych wyników w pracy. Co więcej, prokrastynacja może również obniżać poczucie własnej wartości przez poczucie winy, wstydu lub krytyczne myśli w stosunku do samego siebie. Dobra wiadomość jest jednak taka, że z prokrastynacją można walczyć!

Przede wszystkim nie pozwólmy, aby czas zapanował nad nami, a w zamian spróbujmy przejąć kontrolę nad nim. Dzięki temu odczujemy większą satysfakcję, zmniejszy się nasz stres i wszelkie obawy. Nawet jeśli ze względu na wymagającą pracę czy liczne obowiązki domowe nie możemy zapanować całkowicie nad naszym czasem, uczmy się dobrze nim zarządzać. Bądźmy bardziej świadomi, zwracajmy uwagę na myśli, które nam towarzyszą i twórzmy wyraźny obraz konsekwencji naszych zaniechań.

 

Sposoby walki z prokrastynacją

Aby skutecznie walczyć z prokrastynacją, dajmy sobie chwilę i pomyślmy o naszych priorytetach życiowych. Zdecydujmy, co jest dla nas najważniejsze. Obowiązki zawodowe, awans, poprawa sytuacji finansowej, a może życie rodzinne? Gdy już zrozumiemy, co jest dla nas naprawdę istotne, możemy zacząć planować swój czas. Ustalanie priorytetów oznacza także rezygnację z rzeczy, które mogą być dla nas obciążające w danym momencie. To świetne sposoby walki z prokrastynacją.

Zastanówmy się również, jakich zadań unikamy najczęściej i dlaczego. Próbujmy zmieniać negatywne nawyki i budować te pozytywne. Tylko my mamy wpływ na nasze życie i nie oczekujmy, że ktoś zmieni je za nas. Przestańmy też zrzucać odpowiedzialność za swoje działania na innych, okoliczności lub niesprzyjający los. Tego rodzaju praktyki skutkują postępującą niechęcią do podejmowania aktywności, co w konsekwencji może skutkować jeszcze częstszym "odkładaniem spraw na później".

 

Kluczowa rola asertywności i planowania

Walka z prokrastynacją to także mierzenie sił na zamiary. Często obawiamy się odmawiać i bierzemy na siebie za dużo obowiązków. Warto popracować zatem nad naszą asertywnością. Zróbmy też wstępne oszacowanie, jak długo zajmie nam wykonanie konkretnego zadania i najlepiej dajmy sobie zapas czasowy.

W pracy warto zacząć natomiast od najtrudniejszego zadania. Gdy zrobimy je jako pierwsze, pozostała część obowiązków będzie dla nas dużo prostsza. Nie będziemy też tracić czasu i energii na rozmyślanie o zadaniu, którego się tak obawiamy. Nade wszystko jednak - zacznijmy planować. Określajmy strategiczne cele i obszary działania. Cel musi być jednak sformułowany w taki sposób, abyśmy byli zdolni wykonać konkretne zadania, by go osiągnąć. Niezależnie od tego, jakie założenia sobie wyznaczymy, musimy od czegoś zacząć. Każdy, nawet najmniejszy krok przybliży nas do ich osiągnięcia.

 Zacznijmy planować

Jeśli zadanie jest nieprzyjemne, pomyślmy o tym, jak ważne jest dla nas, naszych współpracowników, przyjaciół czy rodziny. Oczywiście pranie czy sprzątanie nie jest ciekawe, ale konieczne. W tym przypadku najlepiej zaplanować konkretną godzinę lub dzień, aby wyrobić w sobie nawyk. Po jakimś czasie nastąpi jego automatyzacja i stanie się normalną częścią życia.

Ograniczmy także zakłócenia. Jest to oczywiście trudne w czasach, gdy co chwilę dzwoni telefon, oferta telewizyjna jest coraz szersza, a Internet coraz bardziej wciąga. W otoczeniu tak wielu możliwości łatwo ulegamy pokusie odwlekania. Jeśli jednak problemy z koncentracją uniemożliwiają nam efektywną pracę, warto rozważyć zastosowanie suplementów, które przyczyniają się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia. Jednym z nich jest magnez, polecany zwłaszcza osobom, które intensywnie pracują umysłowo lub fizycznie.

 

Czym jest publiczne zobowiązanie?

W walce z prokrastynacją warto podjąć także publiczne zobowiązanie. To przekazanie informacji o planowanych działaniach znajomym, rodzinie czy współpracownikom. Jeśli powiemy im o tym w sposób bezpośredni, w otoczeniu innych osób, zwiększymy prawdopodobieństwo wykonania zadania. Będzie się ono wiązać bowiem ze znacznie większym poziomem motywacji - nie chcielibyśmy przecież czuć przy znajomych dysonansu z racji niewypełnionych deklaracji, prawda?

Jak mówi chińskie przysłowie: Najwięcej czasu ma człowiek, który niczego na później nie odkłada. A więc do roboty!

 

(0 Votes)

mgr Ida Kuśmierczyk

Interesuje się tematami związanymi z pracą, stresem oraz zawodową karierą. Bacznie obserwuje współczesne procesy nawiązywania relacji, ich trwałość, a także czynniki które mają na nie wpływ. Rozwój osobisty stanowi dla niej niezwykle ważny element życia, a także klucz do sukcesu i szczęścia. Natomiast psychologia, którą również się pasjonuje, nie tylko pomaga jej zrozumieć innych oraz motywy, które nimi kierują, ale także daje jej szansę, aby lepiej poznać samą siebie. Ukończyła Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Łódzkim. Obecnie pracuje w Instytucie Medycyny Pracy w Łodzi, gdzie zajmuje się projektowaniem graficznym oraz wsparciem projektów polskich i zagranicznych w zakresie zdrowia osób aktywnych zawodowo, a także ściśle współpracuje z Zakładem Psychologii Zdrowia i Pracy IMP.