7 OBSZARÓW SZCZĘŚCIA

Jak w naturalny sposób wzmocnić odporność organizmu?

Jak w naturalny sposób wzmocnić odporność organizmu?

DIETA

Abyśmy mogli skutecznie bronić się przed wirusami, bakteriami czy grzybami, musimy stale dbać o odporność naszego organizmu. To właśnie jej osłabienie, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym sprawia, że szybciej łapiemy wszelkiego typu infekcje. O odporność powinniśmy dbać jednak przez cały rok, a w razie potrzeby wesprzeć się odpowiednią suplementacją.

Spis treści:

Układ immunologiczny i limfocyty

Układ odpornościowy, zwany także immunologicznym, to jeden z najbardziej inteligentnych systemów naszego organizmu. Komórki, które wchodzą w jego skład, mają niezwykłą zdolność uczenia się oraz zapamiętywania informacji o wirusach, z którymi mieliśmy kontakt. Układ immunologiczny chroni nas zarówno przed zewnętrznymi wirusami, bakteriami czy grzybami, jak i przed niebezpiecznymi procesami, które mogą zajść wewnątrz organizmu np. uszkodzeniem tkanek.

Kluczową rolę w układzie odpornościowym odgrywają limfocyty, jeden z rodzajów krwinek białych – leukocytów. Komórki te mają zdolność tworzenia przeciwciał, dzięki czemu stanowią naszą osobistą broń chroniącą przed wirusami oraz innymi patogenami. Ważne, aby ich liczba utrzymywała się na właściwym poziomie. Zarówno niedobór, jak i ich nadmiar może być szkodliwy dla naszego organizmu.

Jak wzmacniać odporność?

We wzmocnieniu odporności pomoże nam przestrzeganie kilku zasad, takich jak stosowanie diety bogatej w witaminy i minerały, odpowiednie wysypianie się, regularny ruch czy unikanie stresu. Możemy także wspomagać nasz organizm suplementami zwierającymi odpowiednio dobrany zestaw witamin czy minerałów. Warto również ograniczyć wszelkie używki, takie jak papierosy czy alkohol. Działają one destrukcyjnie na witaminy wspierające układ immunologiczny, a także spowalniają i utrudniają ich wchłanianie.

Możemy pomyśleć też o hartowaniu naszego ciała. Wpływa ono korzystnie na przemianę materii, krążenie, działanie układu nerwowego, ale przede wszystkim wzmacnia odporność. Hartowanie uczy nasz organizm szybkiego reagowania na wahania temperatury oraz poprawia mechanizmy regulacji cieplnej naszego ciała. Lepsza tolerancja zimna oraz zmian temperatury pozwala skuteczniej ochronić nasz organizm przed potencjalnymi infekcjami.

Dieta na wzmocnienie odporności

Podstawą naturalnego wzmocnienia organizmu jest zrównoważona i dobrze zbilansowana dieta. Ważne, aby była bogata w warzywa i owoce, które zawierają antyoksydanty sprzyjające naszej odporności. Należą do nich m.in. witaminy, takie jak A, C, witaminy z grupy B i witamina D.

Co jeść na wzmocnienie odporności? Naturalne źródła witamin, a także niezbędnych minerałów to przede wszystkim warzywa: natka pietruszki, czerwona papryka, marchew, szpinak, brokuły, pomidory, brokuły, brukselka, kalafior czy jarmuż. Znajdziemy je również w cytrusach, np. pomarańczach oraz grejpfrutach, a także w czerwonych i czarnych porzeczkach, truskawkach czy kiwi. W okresie przesilenia jesienno-zimowego, kiedy o świeże owoce i warzywa jest nieco trudniej, możemy sięgnąć po mrożonki.

Pamiętajmy również, by nasza dieta na wzmocnienie odporności była bogata w ryby, które zawierają cynk, fosfor oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Podczas chłodnych dni wskazane są również zupy, zwłaszcza zupy kremy, zawierające warzywa i przyprawy. Nie tylko sycą, ale także rozgrzewają organizm od środka. Właściwości rozgrzewające zup można wzmocnić, dodając ostre przyprawy, takie jak imbir, kurkuma, chili, pieprz cayenne czy curry. Mają one dodatkowo właściwości bakteriobójcze i oczyszczające, co wpłynie stymulująco na nasz układ immunologiczny.

Warto także pamiętać, że istotne jest nie tylko co, ale również, jak jemy. Najistotniejszym posiłkiem dnia jest śniadanie. Pomijanie go jest wielkim błędem, ponieważ to właśnie pierwszy posiłek daje nam energię na cały dzień. Ważne też, by jeść mniej, a częściej - najlepiej 5 dań w ciągu dnia. To prosty i naturalny sposób na wzmocnienie odporności.

Jak w naturalny sposób wzmocnić odporność organizmu?

Prebiotyki oraz błonnik w służbie odporności organizmu

Dzieje się tak dlatego, ponieważ największym sojusznikiem w budowaniu naszej odporności jest układ pokarmowy. Jelita są bowiem miejscem, w którym zlokalizowane jest blisko 80% tzw. tkanki limfoidalnej, produkującej limfocyty hamujące rozwój patogenów i stymulujące nasz układ immunologiczny.

Dobrym źródłem bakterii probiotycznych, które przywracają równowagę flory bakteryjnej w jelitach są jogurty, kefiry oraz wszelkie fermentowane napoje mleczne, a także produkty z pełnych ziaren, cebula oraz czosnek. Warto pamiętać też o wszelkiego rodzaju kiszonkach. Kiszona kapusta, ogórki czy buraki również dostarczą organizmowi cennych bakterii prebiotycznych.

Dla naszych jelit ważny jest również błonnik. Międzynarodowa Organizacja Zdrowia zaleca jego spożycie na poziomie ok. 25 g/dobę. To zdaniem WHO optymalna ilość, która pozwala na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu.

Aktywność fizyczna na odporność

Pamiętajmy, że świetną receptą na osłabioną odporność jest regularny, lecz umiarkowany wysiłek fizyczny. Dzięki spacerom, bieganiu, jeździe na rowerze czy pływaniu, wzmocnimy, dotlenimy oraz zahartujemy nasz organizm.

Kluczową kwestią jest odpowiedni dobór ilości i rodzaju ćwiczeń oraz właściwe przygotowanie. Należy jednak zaznaczyć, że aktywność fizyczna o zbyt dużej intensywności może obniżać odporność organizmu. Tymczasowy spadek odporności po wykonaniu intensywnego wysiłku fizycznego związany jest przede wszystkim ze wzrostem stężenia hormonów stresu, takich jak adrenalina i kortyzol, które hamują aktywność komórek układu odpornościowego. Aktywność fizyczna, którą podejmujemy musi być zatem dostosowana do naszych możliwości i predyspozycji.

Stres i niedobory snu a odporność

Nie każdy z nas zdaje sobie sprawę, że na osłabienie działania naszego układu immunologicznego mają wpływ wszelkiego typu sytuacje stresowe, a zwłaszcza przewlekły stres.

System odpornościowy jest ściśle powiązany z systemem nerwowym. Pod wpływem długotrwałego działania stresorów zwiększa się kora nadnerczy, czyli miejsce, w którym powstaje hormon stresu. Ponadto na skutek stresu zmniejsza się ogólna liczba komórek odpornościowych we krwi.

Niebezpiecznym zjawiskiem może być również tzw. stres oksydacyjny. To naturalne zjawisko występujące w organizmie człowieka, podczas którego następuje produkcja wolnych rodników i nadtlenków. Jedne i drugie są niezbędne, aby nasz organizm sprawnie funkcjonował, jednak gdy ich ilość jest zbyt duża, mogą wywołać negatywne konsekwencje zdrowotne. Długotrwały stres oksydacyjny może przyczynić do rozwoju wielu przewlekłych chorób i nie wolno go bagatelizować.

Kolejną przyczyną osłabienia naszej odporności mogą być kłopoty z zasypianiem, niedosypianie czy zarywanie nocy. Dorosły człowiek potrzebuje około 8 godzin snu na dobę, podczas których zwiększa się liczba limfocytów we krwi. Nie należy również zapominać o produkcji melatoniny, odpowiadającej za regulację naszego zegara biologicznego. Jej obecność ma ogromny wpływ na ogólne funkcjonowanie naszego organizmu, w tym także układu immunologicznego.

Aby nasz sen był efektywny, warto zadbać o jego komfort. Najlepiej zasypiamy w całkowitej ciemności oraz ciszy, warto też wcześniej przewietrzyć naszą sypialnię.

Witamina C a wzmocnienie odporności

Gdy dopada nas przeziębienie, najczęściej sięgamy po witaminę C, czyli kwas askorbinowy. Nic w tym dziwnego, ponieważ to prawdziwa „strażniczka naszej odporności”.

Witamina C jest przeznaczona dla każdego, kto chce utrzymać dobrą kondycję własnego organizmu. Ma wpływ m.in. na zachowanie prawidłowego metabolizmu energetycznego. Sprzyja także produkcji kolagenu. Przede wszystkim jednak, witamina C wspiera układ odpornościowy.

Niestety człowiek, w przeciwieństwie do innych ssaków, nie wytwarza na własne potrzeby kwasu askorbinowego. Co gorsza, nasza wątroba nie jest w stanie go magazynować. Możemy go dostarczyć wyłącznie z zewnątrz - wraz z pożywieniem lub suplementami.

Inne witaminy na wzmocnienie organizmu

Witamina A to kolejna witamina, która ma wpływ na wzmocnienie odporności. Odgrywa istotną rolę w procesie specjalizacji komórek, ale także przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu żelaza i prawidłowego stanu błon śluzowych. Pomaga również zachować zdrową skórę oraz prawidłowe widzenie.

Na nasz układ immunologiczny wpływ mają również witaminy B6 i B12. Obie biorą udział w produkcji czerwonych krwinek oraz w procesie metabolizowania homocysteiny. Podobnie jak witamina C, pomagają w stanach zmęczenia czy wyczerpania. Mają także wpływ na prawidłowe utrzymanie funkcji psychologicznych, metabolizmu energetycznego oraz funkcjonowanie układu nerwowego. Dodatkowo witamina B6 pomaga w trzymaniu prawidłowego metabolizmu białka i glkikogenu. Ma również pozytywny wpływ na regulację aktywności hormonalnej. Z kolei witamina B12 odgrywa istotną rolę w procesie podziału komórek.

Kolejna witamina, która wpływa pozytywnie na wzmocnienie odporności to witamina D. Bierze ona udział w procesie podziału komórek oraz ich ochronie przed stresem oksydacyjnym. Pomaga w prawidłowym wchłanianiu wapnia i fosforu, co jest niezwykle ważne dla stanu naszych kości oraz zębów. Dodatkowo wspomaga prawidłową pracę naszych mięśni.

Suplementy diety na wzmocnienie odporności

Na rynku dostępnych jest wiele preparatów na wzmocnienie organizmu i odporności. Co na osłabiony organizm? Prebiotyki, zestawy witamin oraz minerałów, ale także preparaty na bazie ziół oraz wyciągów roślinnych czy dobroczynnych olei.

Warto po nie sięgnąć zwłaszcza w okresie przesilenia jesienno-zimowego, stanach przemęczenia, długotrwałego stresu, ale także w przypadku niedoboru określonych składników w diecie – np. witaminy C. Jednym z suplementów, które pozwolą uzupełnić niedobory kwasu askorbinowego jest Witamina C Pro.

Jak w naturalny sposób wzmocnić odporność organizmu?

Witamina C Pro – na wzmocnienie odporności

Witamina C Pro to preparat przeznaczony dla każdego, kto chce zadbać o ogólną kondycję organizmu. Warto sięgnąć po niego również w okresach częstszych infekcji i przeziębień.

Produkt zawiera witaminę C (kwas L-askorbinowy) pochodzącą z ekstraktu z dzikiej róży, ale także miód, ekstrakt z korzenia imbiru i kłącza kurkumy oraz rutynę pozyskaną z kwiatów perełkowca japońskiego.

Jedna porcja preparatu Witaminy C Pro pokrywa aż 1250% dziennego zapotrzebowania na witaminę C u osoby dorosłej. Co niezwykle ważne, preparat nie zawiera barwników, aromatów, substancji słodzących, konserwujących, przeciwzbrylających czy wypełniających.

Zalecane spożycie Witaminy C Pro to jedna saszetka (2 g) dziennie. Nie należy przekraczać zalecanej porcji produktu. Po suplement warto sięgnąć szczególnie podczas wspomnianych okresów obniżonej odporności czy przemęczenia. Pamiętajmy jednak, że nie zastąpi on dobrze zbilansowanej i zróżnicowanej diety.

Zawartość saszetki wystarczy wsypać do szklanki z ciepłą wodą, wymieszać i wypić. Witamina C Pro sprawdzi się jednak również jako dodatek do potraw czy deserów. Przykładem jest choćby pudding chia, czyli lekkie śniadanie, które warto wzbogacić o aspekty wzmocnienia odporności organizmu.

(1 Vote)

DrGaja

DrGaja napęd na zdrowie